Nyelvek

cie. Ladjánszki Márta: SZÉKI LUCA

hagyomány kutató, kortárs táncelőadás

 

pre-bemutató: 2012. december 4. este 8

helyszín: Bakelit M.A.C. (Soroksári út 164. www.bakelitstudio.hu )

jegyár: 500 Ft, ami teljes egészében a Palackpultnál lefogyasztható

 

ötlet/koreográfia/tánc: Ladjánszki Márta (HU)

zeneszerző/zene: Oliver Mayne (GB) és Varga Zsopin Zsolt (HU)

látvány: Koroknai Zsolt (HU)

 

támogatók: Magyar Művészeti Akadémia, NKA Előadóművészeti Kollégium, L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület, EMMI, Műhely Alapítvány, Magyar Táncművészeti Főiskola, FÜGE, szinhaz.hu, táncélet.hu

 

Külön köszönet Kovács Noéminek.

Az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület kreatív, magyar hagyományokat kereső “utazása” a SZÉKI LUCA munkacímű kutatómunka és alkotási folyamat. 

Legújabb bemutatónk kiindulópontja kivételesen, de annál erőteljesebb módon törve utat magának, egy ruhadarab. 

Egy sűrün ráncolt posztó szoknya, megannyi alsószoknyájával, amit gazdagon díszitett, mégis egyszerű gyöngy nyakdísz egészít ki. A széki viselet két alapdarabja. A páratlan szépségű letisztult kelme váratlan vándorútra indult alkotó fantáziánkban és most olyan új ösvényekre csalogat, amelyek tisztaságukkal, belső rendjük vonzó ismeretlenségével kutatásra, megismerésre, analízisre és ujjáalkotásra bíztatnak. A széki szoknya perdülése így suhintotta meg vibráló elménk és tett kíváncsivá, hogy elmélyedhessünk a hagyomány, az egykor mindenki számára értelmezhető szokások, a körtánc, a “pörgés” mitológiájába és saját jelenidőnkön, félig természeti-félig urbánus lényünkön átszűrve, mai nyelven újrafogalmazhassuk. Forrást és inspirációt látunk a tárgyakon keresztül (szoknyák, hímzett gyöngyös nyakékek) a hagyományban, amit a kortárs kultúra számára az általa dekódolható nyelvezeten kívánunk bemutatni. Kutatómunkánk majd az azt követő alkotói folyamat legfontosabb eszközének az analízist választottuk, hogy az általunk biztos kézzel (és lábbal) használt klasszikus és kortárs technikákat, elméleti, művészetfilozófiai megközelítéseket jó eséllyel tudjuk végül szintetizálni egy számunkra eleddig ismeretlen, de annál gazdagabb ösztön-, forma- és jelentésvilággal. A hagyományok kutatását egyedi, technikailag új hatásokkal szeretnénk test- és emberközelivé tenni. Nem szeretnénk pusztán leutánozni azt, hanem saját értelmezésünkön át tükrözni. Nem kívánjuk felidézni, sokkal inkább továbbgondolni a szinte már hungarikummá vált széki táncformát, ruhadarabot, kötődést. 

 

A pre-bemutatónk különleges, egyszeri alkalom. Egy olyan utat és annak állomását mutatjuk meg, ahonnan még tovább szeretnénk menni, amiben partnereket, támogatókat, rezidencia-helyeket és főleg a darab kiteljesedésében női táncosokat keresünk. Tehát ez a pre-bemutató egyben lehetőség a betekintésre, hogy hol tart a munkafolyamatunk, másrészt az egész estés előadásunkhoz befogadó intézményt keresünk, harmadrészt keressük azok anyagi/szakmai/egyéb támogatását, akik eddigi és mostani munkánkat is segíteni szeretnék. S nem utolsó sorban egy rendhagyó válogatás (audition) is egyben, hiszen azok a táncoslányok, táncosnők, akik megnézik a bevezető előadásunkat és kedvet, lelkesedést, elszántságot éreznek magukban, hogy társuljanak a darab előadóihoz, most betekintést nyerhetnek a kreatív team munkájába (koreográfia, zene, látvány).

További célunk az előadás vázával, magjával, hogy külföldi rezidencia-lehetőségeken a helyi táncosokkal dolgozzunk együtt. Ezekre az utakra így költségtakarékosan a kreatív team utazik ki, valamint lehetőséget ad a helyi előadókkal dolgozni 2-3 héten át, s velük is bemutatni külföldön az előadást, így megteremtve a mobilitását és serkentve a kultúrák közötti átjárhatóságot.

Mindez a jövő terve, nagyban számítunk támogató jelenlétükre, segítségükre, ezért (is) az előadás után rögtön lehetőséget adunk Önöknek, hogy kérdezzenek, tovább gondolkodjanak velünk.

Széki Luca lehet akár egy asszony neve, és összeköthetjük az elnevezést a luca napi boszorka-megleséssel is. Persze minket elsősorban a széki tánc fokozatos megismerése, felfedezése vezet. 

Kiindulásunk történetének meghatározó alakja, Kascsák Margit (1923-1997), néprajzkutató, jelmeztervező, textilművész, aki majd’ másfél évtizedes alkotótársunk, Koroknai Zsolt képzőművész édesanyja volt. Kascsák, több, mint 200 színdarab és néptáncmű jelmezét tervezte, néprajzi leírásokat készített szakkönyvekhez és maga is népi tárgyakat gyűjtött. Otthonában ma is megtalálható számos szebbnél szebb viselet, így akadtunk rá az említett inspiráló szoknyákra. 

Koroknai, aki föként a videóművészet és a kísérleti kortárs zene műfajában alkot, a kutató- és alkotómunka során jelentős szerephez jut egyrészt saját élményeiből táplálkozva (gyüjtőutak, jelmezkészítés), másrészt a birtokában lévő képi dokumentációk, videófelvételek, hangfelvételek megértésének, feldolgozásának és a szintézis létrehozásának segítésében. A darab látványvilágának megteremtésében és a vizuális eszközök újító színpadi megfogalmazásában jelenik meg művészete. 

Másik állandó alkotótársunk Varga Zsopin Zsolt zenész, aki hihetetlen érzékenységgel, nyitottsággal és rátermettséggel áll az előadóművészet innovatív területeihez. Az elmúlt évek során minden kortárs táncszinházi előadásunk egyenrangú alkotója volt. 

Akárcsak Oliver Mayne, brit zenész, zeneszerző, aki magasszintű komyolyzenei tanulmányai révén szintén bátor kísérletező és ihletett előadó.

A tánc oldaláról Ladjánszki Márta, táncos, koreográfus a kutatás és alkotás talán legmeghatározóbb alakja, akiről emberileg és munkáit ismerve egyaránt tudjuk, hogy darabjaiban mindig olyan témákról mesél, olyan kérdéseket feszeget és olyan mélységekből hozza fel mind önmagából, mind alkotótársaiból és/vagy táncosaiból a válaszokat, hogy az nagy figyelmet kíván, ami kiváló lehetőséget biztosít egy ilyen analizáló-szintetizáló munka kivitelezéséhez. 

Célunk a hagyományok, magyarságunk megragadása és letisztult közvetítése kortárs művészeti igényeséggel.    

www.L1.hu / www.martaatwork.com